Wil je je kmo laten groeien? Een sales audit is de ideale voorbereiding op uitbreiding en ontwikkeling. Salestrain neemt je hele salesproces onder de loep en legt de sterktes en zwaktes bloot. We geven je advies over mogelijke kansen en verbeteringen en optimaliseren samen je salesproces. Zo lopen je sales als een trein en groeit je onderneming op een gezonde manier.

Salestrain 12

Waarom een sales audit laten uitvoeren?

Zijn je verkoopcijfers wat aan de lage kant? Salestrain helpt je de reden te zoeken door een onafhankelijke sales audit uit te voeren. Die biedt interessante inzichten in je salesproces die je kan inzetten om efficiënter te verkopen. Zo stijgen je verkoopcijfers en omzet op een verantwoorde en langdurige wijze. Geen kortetermijnmarketingtrucjes, maar een structurele aanpak die verbeteringen op de lange termijn teweegbrengt.

Verbeter je salesproces

Bij slechte verkoopcijfers zoek je het probleem misschien snel bij je salesmanagers, maar er zijn veel meer factoren die een rol spelen. Een sales audit, gevolgd door een sales advies, is een volledige analyse van je verkoopproces die de knelpunten ervan blootlegt. Zo ontdek je welke elementen voor de slechte cijfers zorgen. Bovendien verhult een sales audit ook mogelijke opportuniteiten voor groei en dienst- of productontwikkeling. Salestrain voert diepgaande en objectieve sales audits uit die leiden tot waardevol sales advies dat je makkelijk kan toepassen in de praktijk.

Bij een sales audit evalueren we niet enkel de interne factoren, maar nemen we ook de externe invloeden onder de loep. We analyseren alle aspecten die bij de verkoop van je producten of diensten komen kijken, zoals de prijszetting, omzetcijfers, dienst- of productontwikkeling, salesdoelen, marketingstrategie en -tools, werking van de salesafdeling, maar ook de evoluties en kenmerken van de markt waarin je opereert. Elk detail wordt onderzocht om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van je salesstructuur. Daarnaast zoeken we raakpunten met de andere afdelingen zoals finance, hr en ICT en bekijken we de invloed daarvan op je verkoopcijfers. Het resultaat van de sales audit is een objectief rapport dat je sterktes en zwaktes op salesvlak aantoont aan de hand van cijfers en observaties. Het rapport bevat bovendien ook de kansen en bedreigingen van buitenaf, het is dus een SWOT-analyse van je salesproces.

Interne factoren

  • bedrijfscultuur
  • bedrijfs- en salesdoelen
  • salestools
  • salescijfers
  • werking salesafdeling (cold calling, benadering prospecten, timemanagement, opvolging)
  • marketingbeleid (product, prijs, promotie)
  • hr-beleid
  • financieel beleid
  • bedrijfscultuur
  • bedrijfs- en salesdoelen
  • salestools
  • salescijfers
  • werking salesafdeling (cold calling, benadering prospecten, timemanagement, opvolging)
  • marketingbeleid (product, prijs, promotie)
  • hr-beleid
  • financieel beleid

Externe factoren

  • marktgrootte
  • marktvraag
  • evolutie van de markt
  • concurrentiepositie
  • marktgrootte
  • marktvraag
  • evolutie van de markt
  • concurrentiepositie

De meeste bedrijven voeren pas een sales audit uit wanneer het slecht gaat en de salescijfers dalen. Dat is zeker een goed moment om je verkoopproces kritisch te evalueren, maar ook wanneer het goed gaat is een sales audit nuttig. Die biedt namelijk interessante inzichten voor verdere groei óf legt zwaktepunten bloot die nu nog geen effect hebben, maar in de toekomst voor problemen kunnen zorgen. Ook wanneer je nieuwe producten of diensten wil lanceren, biedt een sales audit waardevolle informatie die je kan helpen het product of de dienst beter in de markt te zetten. Een sales audit kan je dus op elk moment, en best regelmatig, laten uitvoeren en die zal altijd zinvol zijn.

Een sales audit levert heel wat voordelen op. Je voert betere marketing en haalt het maximale potentieel uit al je salesinspanningen. Dat leidt uiteindelijk tot een optimaal salesproces, een positieve cultuur met een krachtige mindset, een hogere omzet en een hogere winst.

  • betere product- of dienstpositionering
  • optimale prijszetting
  • kosteneffectieve manier van werken
  • beter inzicht in wat werkt en wat niet
  • salesafdeling die loopt als een trein
  • meer conversie
  • betere product- of dienstpositionering
  • optimale prijszetting
  • kosteneffectieve manier van werken
  • beter inzicht in wat werkt en wat niet
  • salesafdeling die loopt als een trein
  • meer conversie

Sales advies

Uit de sales audit volgt een sales advies. Daarin staan suggesties om de knelpunten en zwaktes in je verkoopproces aan te pakken en te verbeteren. Salestrain bepaalt samen met jou de prioriteit van de suggesties en helpt je ze stap voor stap door te voeren. Blijkt uit de sales audit en het sales advies dat  sales training nodig is voor je salesteam, dan stippelen we samen een traject uit om je verkopers naar een hoger niveau te tillen.

Salestrain Contact 1
Salestrain 8
Salestrain 9
Salestrain 3

Optimaliseer je salesproces op basis van een sales audit

Let’s have a chat!

Samenwerken met Salestrain, dat ziet er zo uit

Bij Salestrain schieten we niet rond in het wilde weg. We gaan steeds voorbereid te werk en helpen je stap voor stap naar een betere salesstructuur.

Alles begint bij een kennismakingsgesprek. Salestrain komt langs bij je onderneming en luistert naar jouw bezorgdheden. We leren je kmo beter kennen en bespreken jouw wensen en verwachtingen. Jij leert hoe Salestrain te werk gaat en wat we voor jou kunnen betekenen.

Uit het voorbereidende gesprek volgen nog verschillende opvolgingsgesprekken waarbij we het salesproces samen onder de loep nemen. Elk aspect wordt uitvoerig bestudeerd en knelpunten en opportuniteiten worden gedefinieerd in een sales audit.

Na de analyse stellen we een rapport op met de resultaten. Dat rapport bevat alle sterktes en zwaktes van je salesproces alsook de kansen en bedreigingen van buitenaf. De zwaktes en bedreigingen vertalen we naar suggesties voor verbeteringen in de vorm van sales advies.

Het rapport van de sales audit en het sales advies zijn niet het einddoel van Salestrain. Om je verkoopcijfers op te krikken en verbetering te zien, moet je het advies nog opvolgen. Ook daarvoor kan je Salestrain inschakelen. Samen met jou en je salesmanagers beslissen we welke concrete stappen we nemen richting een optimaal verkoopproces. Wij volgen de evolutie nauwgezet op en blijven je bijstaan tot je einddoel bereikt is.

Dsc 1519

Salestrain, jouw rechterhand naar een optimaal salesproces

Bij Salestrain krijg je als onderneming altijd een totale aanpak. Je kmo bestaat uit verschillende onderdelen en pas als alle onderdelen goed op elkaar afgestemd zijn, loopt alles zo vlot als een trein. Salestrain geeft geen advies zonder onderzoek en neemt geen actie zonder advies. We bekijken altijd het totaalplaatje en begeleiden je van daaruit verder. Op basis van de uitgebreide sales audit met sales advies nemen we de volgende stappen richting jouw doelen. Dat kan door je verkopers een sales training aan te bieden, ons in te schakelen als sales consultant of als tijdelijke in-house sales manager.

Waarom kiezen voor Salestrain?

  • sales audit en advies rekening houdend met jouw bedrijfsdoelstellingen
  • objectieve kijk op jouw salesproces
  • gegarandeerd resultaat
  • sales advies van een ervaren sales coach
  • sales coach met uitgebreide kennis van bedrijfsmanagement
  • langetermijnoplossingen
  • hoge betrokkenheid en persoonlijke aanpak
  • positieve mindset
  • sales audit en advies rekening houdend met jouw bedrijfsdoelstellingen
  • objectieve kijk op jouw salesproces
  • gegarandeerd resultaat
  • sales advies van een ervaren sales coach
  • sales coach met uitgebreide kennis van bedrijfsmanagement
  • langetermijnoplossingen
  • hoge betrokkenheid en persoonlijke aanpak
  • positieve mindset

Til je sales
naar een hoger niveau

Let’s talk!